wim burkunk
maandag, 20 augustus 2007
Dag Ab
Leuk dat je reageerde op mijn oproep. Er kwamen helaas heel erg weinig reacties, dus het boekje over het Baraviaas toneel zal waarschijnlijk niet door kunnen gaan. Jammer.
Je vraag over boordgeld: ik heb in het geheel geen boordgeld dus daar kan ik je niet mee helpen. Veel succes elders gewenst.
Groet.
Wim Burkunk
Patrick Matthiessen
maandag, 20 augustus 2007
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hallo, mijn vader is in \'57 naar holland gekomen vanuit Java, zijn vader (mijn opa dus) is werkzaam geweest als hoofdwerktuigkundige op een vrachtschip van de KPM. Ik probeer erachter te komen of er mensen zijn die meer info hebben over hem of de boot waarop hij werkte.
En zoals de vorige berichten kan ik ook zeggen, de site is top, het brengt mij weer een stukje dichter bij het verleden.
Jan Steerneman
maandag, 13 augustus 2007
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Naar aanleiding van uw e-mail heb ik even op uw site rond gekeken.Ik ben zeer onder de indruk van alles wat ik heb gelezen en bekeken. Ik zal mijn vader naar eventueel boordgeld vragen. Voor u heb ik gelijk een vraag. Volgens mijn vader waren er 2 verschillende Ruys schepen, nl. de Willem Ruys en De Ruys. Klopt dat toevallig. Hij voer ook op de Volendam. Nogmaals complimenten voor de site en ik zal uw site zeker eens samen met mijn vader bekijken.
Groet Jan Steerneman
W.P.v.d.Wel-v.Velzen
maandag, 13 augustus 2007
7-11-06.
Beste Ab, zit het leven niet vol verrassingen?
Bij het doorlezen van jouw prachtige site duikt opeens de naam Nieuw Amsterdam voor mij op.
Het voert mij terug naar het jaar 1938. Mijn vader werkte destijds aan de Nw. Amsterdam en wilde zijn dochter v??r de eerste reis trots tonen wat daar tot stand was gebracht.
En wat een schoonheid was dat schip! Zelfs de keuken werd bewonderd, alles van edelstaal.
Het werd oorlog, van het schip hoorde ik niets meer tot de dag dat mijn man als militair naar Indi? vertrok. Eind oktober 1945 werd hij in Southampton ingescheept, welja op de Nieuw Amsterdam.! Zo vertrok dus 1-11-RI, en met hen nog vele anderen naar de Oost.Wie zich een leuke zeereis had voorgesteld kwam in het begin bedrogen uit want de reis begon met een woelige zee. In de Golf van Biscaye ging de boot zo tekeer dat sommige landrotten niet fatsoenlijk op de been konden blijven, dus de vissen gingen voeren. En dankzij het dagelijks verslag van mijn man kreeg ik een indruk van wat er inmiddels met deze luxe boot gebeurde.Van het mooie zwembad zijn nu doucheruimtes gemaakt schrijft hij.
We slapen 5 hoog en moeten eerst de bedden ruimen om een zitplaats te krijgen voor het eten.
En dan is het 2006 en vind ik op deze site zo maar een verhaal over de Nw. Amsterdam. Mijn gedachten gaan terug naar 1938, en de Rotterdamse Droogdok Maatschappij waar dit trotse schip te water werd gelaten.
De uitdrukking 3 x is scheepsrecht gaat hier niet op. De thuisreis uit Indi? in 1948, gebeurde niet met de Nw. Amsterdam maar met de Waterman.
En zijn er nog jongens van 1-11-RI W Brigade, groeten van mevr. W.P.v.d.Wel-v-Velzen.
Wim van Sluijs
maandag, 13 augustus 2007
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Hallo Ab,
Mijn bewondering voor het vele en interessante werk wat je ons biedt.Heb genoten en vele herinneringen komen weer boven.
Ik ben zelf als OVW\'er eind \'45 als 2-5-RI (X-brigade)via Aldershot met de Nieuw Amsterdam naar Malakka,Soerabaja en omgeving gelegerd geweest. Met de Johan van Oldenbarneveld in aug.\'48 terug.
Boordgeld hebben we nooit gehad en de wedde was zo laag dat we toch nooit wat konden kopen.
Veel succes,
Wim